Петр Самсонов
Стихотворения
---------------------------------------------------------------------------
Виршевая поэзия (первая половина XVII века)
М., "Советская Россия", 1989.- (Сокровища древнерусской литературы).
---------------------------------------------------------------------------
СОДЕРЖАНИЕ
Послания Михаилу Стефановичу
Послание Фоме Стефановичу
Послание Василию Иосифовичу
Послание Михаилу Федоровичу
Послание Ивану Киприановичу
Послание Григорию Евдокимовичу
Послание Михаилу Игнатьевичу
Михаил Игнатьевич
Ответ Петру Самсонову
Послания Михаилу Стефановичу
Многую и присносущую благодать таковый от бога
получает,
иже в божественных писаниях кто себе выну поучает.
Хранит господь в мире от вражиих навет безмятежны,
аще кто ползует в неких кого словесы утешны.
Истинна убо всегда, умножившися, вконец лжу
искореневает,
любы же ко искреннему множество грехов покрывает.
Украшает любы стяжавших ю венцем благодати,
славою же и честию таковых попремиогу весть облогати.
Тою бо на земли в мире вся благая тем быша,
елицы же с незлобием сердца имети ю обыкоша.
Филосовскими любомудрыми учении сицевых обогащает,
аще кто люботрудными подвиги душевное лице умащает.
На высоту убо всех добродетелей имущаго ю возводит.
О ней же начало стяжав, и в конец благостыни
происходит.
Великую же добродетелем главу зело понужаем
и с прилежным усердием непрестанно выну стужаем,
чающе и мы тояжде благодати отчасти от вас получити,
уповаем же оней исправлением себе и впредь научити.
Разумное боголепное выну и сем украшается,
аще любовью истинною нелицемерною сопряжается.
Довлеет убо подражати нам твоему остроумию,
о нем же могу получити многу ползу моему неразумию.
Велию и неоскудну благодать от бога и от человек
восприимеши,
аще дарованного ти духовнаго сокровища от нас не
скрыеши.
Тем бо позновается благоверие во всех нас верных,
иже аще преисполненни будем нравов нелицемерных.
Сими бо повсюду бывает законных главизн укрепление,
яко аще будет праве в нас божественных догмат
исправление.
Правда же, с целомудрием спрягшися, о бозе любовь
рождает,
разум же, получивши духовную благодать, нрав украшает.
Иже аще кто поучением божественных словес услождается,
сей нетленными дары от бога во веки обогащавается.
Не лжесоставны бывают божий истинны словеса,
от них же исправляются в нас благия делеса.
Писания испытанием царьствие небесное искати - бог
повелевает,
его же стяжав, всяк живот вечный себе получает.
Того ради и ты моления нашего тща в конец не отверзи,
руку свою всяко возжеления к ползе нашей разверзи.
Уповаю же, яко аще изволиши любомудрие свое нам открыта,
широту же словеснаго наказания безволненне велиш плыти.
Аще ли же в пристанище твоего благосердия тихоносно
пристану,
славити твоего к нам усердия до конца не престану.
Аще ли же в мори словес и в неких нам страдати случится,
мне же удобно смотряти, да не некое зло впредь
приключится.
Словесы богословцы повелеша блюстися яко острого меча,
отсекает бо то неразумие главу по самыя плеча.
Но того ради твое благосердие еже о нас, впредь взущаю,
о нем же ныне твое незлобонравие к себе получаю.
Велика убо от полезных в любви бывает выну слава,
честию же и добротою благолепия украшает нрава.
Еще же твое честное любомудрие похваляю к сим.
Любиши бо от души книгу, иже списа премудрый грек
Максим {1}.
О сем благодарю, еже о сабрании вещей прилежание твое,
молю же яко да сим просветиши неможение мое.
Буди же, возлюбленне, имея о господе любовь неоскудну
к нам,
а мы такожде непремепну хощем имети к вам,
юже имуще, стяжеши с нами единосоузен ми.
* * *
Мужественно убо слово весть всегда печаль утешати,
и беседа ближняго может твердость скорби разрушати.
Храбросердых ничто же от скорбных печалити возможет,
аще некия страсти найдут, благодарение бога разсыпати
может.
Иде же убо выну бог непрестанно прославляется,
тамо лютых и скорбъных страсти низлогаются.
Слух во ушеса наши вниде, яже о вашей скорби, слезам
достоин,
твоему же любомудрию пребывают, надолзе непристоин.
Его же ради духоноснии богословцы верным заповеди
положиша,
философи же и внешний любомудрецы не имети того
повелеша.
Аще убо и жалость сроднаго ти лишения умножися днесь,
но о всем благодарен имей свой богомудрый ти разум
весь.
Вем убо, яко таковыя случаи приносят человеком слез
пучины,
и о сем преумножаются рождьшим многия кручины.
Что убо таковую скорбь паче рождьших победити может,
но едино благодарение божие в радость пременити
возможет.
Его же ради молю тя вселюбезне - не скорби надолзе,
словом праведнаго онаго страдалца утешайся намнозе,
како убо глагола о всем благодарив: господь даде -
той взят {2},
а сем же на премирная непостижных селения превзят.
Род убо человеческих аще по бозе и умалится в земных,
болшее же паче, яже о нем прославится в небесных.
Сам же веси по апостолу: их же любит господь, тех и
наказует {3},
о сем же всем бесчисленное милосердие яве показует.
Что бо онаго страдалца такова пресветла сотворило,
аще не бы в нем таково терпение солнцеподобно
возсияло?
Доволне убо стужати, не скорби о единороднем ти чаде,
еще бо еста в супружестве соуза оба младе.
Силен бог и заматоревшую розгу уплодоносити,
ваше же чадородие паки может даром украсити,
о нем же и вовеки в радости намнозе возвеселитеся,
еще же и сыны сынов своих зряще, попремногу благости
насладитеся.
Моей же настоящей грубости не подивитеся.
Послание Фоме Стефановичу
Грамотка, писана сопротив написания,
извитъе лукавством. Епистолия.
Фарисейскаго лицемерия в вас плевы проницают,
основание духовные любви в нас корень посецают.
Меча обоюдуостра слово посреде является,
его же ради сердце наше скорбию уязвляется.
Союз братолюбия сим до конца погибает,
кто терние злобное посреде влогает.
Елико убо кто сицевым суемудрием похваляется,
философьское же любомудрие в таковых не вселяется.
Аще кто нелепая разумения писати дерзает,
ниже творити таковых до конца престает;
о них же кто глаголати не срамляется,
в сицевых и действовати всяко не постыжается;
им же кто себе не разумевая услаждает,
чести и похвалы себе от всех таковый лишает.
Юных же умныя слабости кто содержится,
разум истиннаго разсужъдения в него не вселится.
Аще и совершеных муж таковый лет будет,
детское ж мудрование до конца в нем пребудет.
О них же кто выше своея меры похваляется,
враг богу и человеком сим является.
Аще кто здрав смысл в себе целомудрия носит,
таковыми нелепыми никого же не поносит,
иже ныне вашея злобы яд изливается,
сан же духовнаго братолюбия в нас сим погубляется.
Ярость непременну писание ваше в нас утверждает,
писати же вам сопротивная тому понуждает.
Елико же ты на мя писанием вооружается,
толико и мы к вам словесным оружием ополчаемся.
Рать не малу слово ваше, еже о нас, состовляет,
уязвити же наших очес никако не возмогает.
Штурмовати языком яко копией на ны поучаешься,
крепко же и мы сами сопротив вас стати утвержаемъся.
Аще и множество бранных сопротив нас слово ваше
соберет,
словеси же истинна, еже в нас сущаго, никако же
поперет.
Аще мы грубостию умною выну и сокрушаемъся,
множества же вашего мудрования не устрашаемся.
Страшливому закон на брань исходити не повелевает,
о нем же весь полк, устрашився, побежден бывает.
Никако же убо пред вами глаголати не усрамимся,
о ней же ваше, еже о нас, мудрование в конец
постыдится.
Всяк же, кто кого невинна за очи поносит,
честь и похвалу сим немалу от всех тому приносит;
еже убо оно ко оному от вас восписуется,
лесть предателеобразна таково именуется.
О них же писание нам радоватися глаголет,
многую укоризну от тех смирение наше приемлет.
Бог един праведный судия тебе о сем вменяется,
им же худость наша от тебе оскорбляетъся.
Елико же от тебе преименование приемлем,
таково же и твоему суемудрию возпошлем.
Послание Василию Иосифовичу
Всяческих владыка и творец, научая ны, глаголет:
Аще кто о имени моем кого приемлет,
Сын вышняго того ради нарицается
И наследник достоин небеснаго звания является.
Любити усердно заповеда всем друг друга.
И о сем, рече, воздастъся на небесех мзда многа.
Юже и сам содетель о нас исполни
И всю тварь благостию своею наполни.
О сем и учеником рече познаватися всеми,
Сохраняти же повеле нам преданая теми.
Иже восхощет вся строяй, содевает,
Философский разум помыслити о сем не возмогает.
О нем же и мы ныне, уповающе, тщимся,
Великому ти милосердию, еже о нас, попремногу
дивимся.
И твое непреклонное усердие нас взущает,
Честное твое благонравие нам всем возвещает.
Услышати же молим благородие ваше
Рабское и неключимое моление наше.
Аще и неблагостройне счинивше сия приносим,
Доволне прияти твоего благонравия просим.
О нем же худости нашей благонадежне быти,
Во временных сих отвсюду безмятежне жити.
Аще твое богомудрое остроумие восхощет,
Таковая удобнейшая нам и сотворити возможет.
Иже некогда нам быша любезнии друзи,
Сии ныне явишася нам зломудрении врази,
Ярость свою гневоносную на мя поощряют,
Погубити в конец безвинне нас умышляют.
Еще же инем некая поносная во ушеса влагает,
Таковыми нас зле низложити уповает.
Радуется днесь моей настоящей бедности,
Уповает своей непременней быти гордости.
Шатания его суемудренныя можеши разорити,
Аще восхощеши моей бедности пособити.
Сам моему спасению ныне буди началник,
А благочестивому самодержцу о мне печалник.
Многую яви над нами, молю, милость вашу <...>
Послание Михаилу Федоровичу
Милостиваго и благоизлиятелнаго подателства другу,
И, воистинну, нелестнаго возжеления любителю.
Хвално убо слово таковому вознести не возможно,
Аще и восхощу таковая косноязычно глаголати, но не
достижно.
И кто может таковаго удобством похвалити,
Любов же, истинное его благодарение вещати?
Умудрение бо разума своего удобно наследовал еси,
Философский ж премудрости разумом добре навык еси.
Его же премудрости мнози, жадающе, напаяются,
Доброте же разума его преудивляются,
Отрасль бо корени добраго произшедше,
Родители изряднии еже таковаго породивше.
О велицей милости его аще в воспомяновение прииду,
Въразумети о таковом милосердии не могу.
И которому тя созданию украшенному вменю?
Что же о сих воспомяну? Светилу ли тя небесну
уподоблю,
Юже бо светлость облаки многажды закрывает <...>
Послание Ивану Киприановичу
Премилостивый бог пречистыми своими усты глаголет:
о моем имени всяк просяй приемлет.
Щедроты своя божественныя тому воздает,
аще кто требующим изобилие подает.
Двери милосердия своего тому отверзает,
иже кто о сем на него упование пологает.
Ища, иже о имени его, всяк полезная обретает,
всех же надеющихся на нь тщих не оставляет.
Аще кто кому во здешних покажет свою милость,
не оставит того тща божия благость.
Кто хощет человеколюбие божие себе получити,
инех, требующих полезная, не имать отлучити.
Прошения нашего тща вконец не отверзи,
руку свою прещедрую к ползе нашей разверзи.
Инако же нам и обрести себе помощи невозможно,
аще твоей благости не имам стужати достодолжно.
Неудобно есть нам о сем намнозе стыдетися,
о нем же хощет неможение наше довлетися.
Ваше убо, воистинну ваше, еже щадети худость нашу,
наше же убо, вправду наше, еже получати милость вашу.
Что же имам паче сего пред тобою сотворити,
великую твою себе милость чем могу получити?
Егда же предивную свою милость на мне удивиши,
лютых наших и нуждных сим премениши.
Инаго же о сем тебе, государю, ходатая не обретаю,
бытию всея твари содетеля свидетеля тебе поставъляю.
Тебе, государю, возможно вся сия сотворити,
и мою убогую ногу на желания месте утвердити.
Елицы сопротивнии беша, ужели победишася,
творящий же злая от среды вси потребишася?
Радость соединителная во всех ужели наста,
убийства междоусобная в мире всяка ли преста?
Шатание вражие ужели во благо пременися,
крови християнские произлитье ужели уставися?
Аще ли же изволит благонравие твое нам извести,
со всеми нами радостная творити нас взусти.
Аще ли же мы днесь сами и в печале мнозе пребываем,
милости же вашея, еже на нас, древния не забываем.
Свое на мне милосердие и впредь имей непременно,
о нем же многим возвещати учну непрестанно.
Нашея же худости и сего ведети не лиши,
о всех же сущих настоящих, яже о тебе, отпиши.
Великая убо ваша в великих вся ли возможна,
честная же в вышних доселе вся ли непреложна?
Егда же восхощет ведати, еже о нас, благонравие ваше,
люто есть и бедно яже зде пребывание наше.
О сем убо молю: аще можеши, сердце наше возвесели,
места еже от зде сущих в благость с тово пресели.
Безмерная злая на всех нас доселе быша,
Их же внесе злочестивый еретик рострига Гришка {1}.
Еще веде мню - не вся сия совершишася,
которая от тварей треклятому Сатурнусу подклонишася {2}.
Послание Григорию Евдокимовичу
Глава благоразумных всеми венчается,
род же правых всегда благословляется.
Идеже бывает смиренномудрия венец,
гордость же тамо всяка низлогается вконец.
Основание незыблемо в вере кто Христа имеет,
радости же вечныя $шети никогда же оскудеет.
Идеже наказание старейших водворяется,
тамо же юность утвержение является.
Елицы убо от юности благости навыкают,
таковым в старости велицы чести себе сподобляют.
Доброта духовная юностныя красоты не повреждает,
о ней же кто прилежа, милости божия приплождает.
Красота юности - отчее наказание,
и цвет чистоты во младости - матеръне поучение.
Мудрости убо всякий навыкают во юности,
о ней же многу похвалу приемлют во старости.
Внимай же, возлюбленне о господе, моим словесем,
и поучайся не пресътая, со усердием, благим делесем.
Честь превелию от бога и от человек себе получиши,
юже стяжав, и иных добродетели творити научиши.
Радость тогда о тебе родивший тя восприимут,
аще тобою пред многими хвалитися имут.
Делы благими всегда, возлюбленне, обогащайся,
от сих же всячески в добродетелех поучайся.
Во всех человецех честь великую восприимеши,
аще во юности целомудр нрав стяжеши.
Тайну убо царския державы со усердием сохраняй
и порученную ти от началствующих службу выну исправляй.
Сановником же царстей власти во всем покоряйся,
аще же ти возможно, то всегда с ними водворяйся.
Повинуйся во всем, иже над тобою старейшим,
елико повелевают творити вам, юнейшим.
Твори благая, от них же приимеши угодная,
разум истинный стяжи, от него же получиши тако же
удобная.
Уши свои отвращай слуха суетна не приимати,
шептания тщетна и срамословия не внимати.
Аще хощеши в сан величества достигнути,
слово льстиво от сердца подобает ти изрыгнути.
Аще ли восхощеши в мире сем жити немятежно,
мир и любовь со всеми имей и слово глаголи утешно.
Славу от всех аще восхощеши получити,
от всех сих, яже восписую ти, понуди себе научити.
Не влогай себе во юности во многое пиянство,
от него же бывает и в старости многое неудобство.
Винопитие же вмале приобщающихся услажает,
чести и похвалы вечныя от всех лишает.
Еще же к сим иныя добродетели исправити потщися,
лютости же безмерный и буести лишися.
О прочих же, яже слышу о вас, сердцем болезную,
мню бо, яко преобидел еси нашу любовь союзную.
Болши же всего почитай отца и матерь яко бога,
их же молитвами даст ти ся от бога мзда многа.
Егда же сие писание делом исполниши,
тогда сердце мое радости многия наполниши.
Послание Михаилу Игнатьевичу
Милостиваго ти и богоподобнаго о таковых просим
нрава,
их же есть о всех непрестанная слава,
хваление убо наше их благородию недостижно,
аще и хощем коснутися, но невозможно.
Инорога ли тя святости того добродетели уподобим {1},
ли еленстеи быстрости равна в разуме того поставим?
Ущедряет бо нас его безмерная милость,
и многоскорбную нашу всячески утоляет бедность.
Горняя убо сих ради от бога славы получити желают,
нас же попремногу в скудости наслаждают,
аще бо и сана величества от бога сподобляется,
твердейшим смиренномудрием всем сообносится.
И кто убо может таковаго словом похвалити,
его же мы зрением не можем себе насладити?
Всех убо всеми всяко попремногу обогащает,
и множайших множайшими выну исполняет,
честнии бо о нем великой чести сподобляются,
убозии же в скудости потребных от сего исполняются.
Равно убо таковому от честных обрести не можем,
аще и многих благородных исчести возможем,
дивитися точию нам зело о сем подобает,
о нем же наше спасение невредимо бывает,
во едином убо велию милость себе в нем обретохом,
аще и во многих зело сих поискахом.
Ты же, о любимый, нас при своей любве милосердствуй,
и владыку Христа попремногу благодарствуй
со своими треми от двою на един произшедшими,
яко от единого преславна корени процветшими.
Всякому же о себе стыдитися не довлеет,
еже у себя потребных кто не имеет,
лучи же ко имущим доволство молбу простирати
и от них своей скудости потребных на успех просити.
Господня убо заповеди нас поучают,
о них же зелне прилежаще всяко обогащают.
Слово же божественное всегда в тех исполняется,
просити благопотребных кто не срамляется.
О нем же убо прошении слово простираем,
да о том милости просити не престаем,
аще убо благодарное моление ныне приношаю,
рабское коленное преклонение со усердием предлагаю,
прошу, государь, неких животу своему потребных,
еже к нашей бедности повсегда зело удобных.
Ты же, государь, прошения ныне не презри,
разума же нашего грубости не позазри.
Услышати молю со усердием к тебе мое моление,
шумно да вменится слухом твоим мое дерзновение,
которое же тебе, государю, преже благодарение
предложу,
еже о чем твою безмерную милость получю,
да впредь твоим милосердием имам хвалитися,
аще будет нам некогда преселитися.
Ты же, государь, паче нас веси божественное завещание
и стократное благим обещание,
за малая убо благодеяния здешних
ангельскаго благолепия сподобляется вышних.
Право убо поистинне слово правды всегда бывает,
аще кто со благодушием истинным на бога уповает,
слово же исправляет уст своих пречистых,
царство же небесное все дарует благих.
Убожество наше сим владыка исправляя,
к вашим благодарным щедротам прибегати повелевая,
аще убо наше недостоинство намнозе стужает,
кое твое благонравие всегда на милость понуждает.
Твое убо милосердие к нам истекает выну неоскудно,
елико же нашей скудосте и худобе приимати удобно.
Божие человеколюбное милосердие за се восприимеши,
еже о нашем спасении со усердием промышлявши.
Бог тобе, государю моему питателю, мздовоздатель,
о всех же благих, еже прияхом от тебе, воздаритель.
Готово спасение за се от бога обрящеши
и всего, еже требуеши, от него восприимеши,
за твое к нам милосердие и нищелюбие
великую милость от бога получиши человеколюбие,
елико же содетель наш действовати повелевая,
сих же ты всех творити не престая.
Таково убо твое благое изволение
и к нам, бедным, непременное поможение.
Таковому ти благосердию много челом бью.
Михаил Игнатьевич
Ответ Петру Самсонову
Повеление нам есть от спасителя нашего бога,
рече бо: изобилно скудным подавати многа.
И нам то всегда памятовати достоит,
крепко нас та поистине ко спасению приводит.
Аще кто милостивны недры своя держит,
заимодавца себе выну бога и милостива творит,
аще кто мамоне {1} порабощен некогда бывает,
люто в день судный истязай той будет.
Достойно же воздаяние от Христа есть милостивым,
аще кто без роптания со усердием творим.
Тако же господь своея милости нас богатно не лишит
и истязан и страшен глас во ответе будет.
Комментарии
СПИСОК СОКРАЩЕНИЙ
БАН - Библиотека Академии наук СССР в Ленинграде
ГБЛ - Государственная библиотека СССР им. В. И. Ленина
ГИМ - Государственный Исторический музей
ГПБ - Государственная публичная библиотека им. М. E. Салтыкова-
Щедрина в Ленинграде
ИОРЯС - Известия Отделения русского языка и словесности Российской
Академии наук
ПЛДР - Памятники литературы Древней Руси
ЦГАДА - Центральный государственный архив древних актов
ЧОИДР - Чтения в Обществе история и древностей Российских
Панченко - Панченко А. М. Русская стихотворная культура XVII века.-
Л., 1973
Силлабика - Русская силлабическая поэзия XVII-XVIII вв. / Вступ. ст.,
подгот. текста и примеч. А. М. Панченко.- Л., 1970.- Б-ка поэта (Б. с.)
Шептаев - Шептаев Л. С. Стихи справщика Савватия.- ТОДРЛ.- Т. XXI.-
М.; Л., 1965.
ТОДРЛ - Труды Отдела древнерусской литературы
ПЕТР САМСОНОВ
Петр Самсонов происходил из митрополичьих детей боярских. Еще в конце
XVI в. он имел поместье в Ростовском уезде, о чем сообщают писцовые книги
того времени. В мае 1615 г. Самсонов уже в чине подьячего был вместе с
Федором Беседным дозорщиком в Вологодском уезде. В последующем Самсонов
успешно строил свою служебную карьеру, видимо, не без поддержки патриарха
Филарета. Так, в апреле 1625 г. он значился подьячим, а с 28 сентября 1631
г.- уже дьяком Патриаршего дворцового приказа. В том же звании им подписана
патриаршая ("государева святительская") грамота 1632 г., направленная в
Нижний Новгород, в которой было "велено в Печерском монастыре каменной храм
строити". На этом сведения о Самсонове в официальных документах прерываются.
Не исключено, что, лишившись своего покровителя, Самсонов попал в опалу, был
удален из Москвы, после чего им и была написана большая часть его
акростишных посланий.
Послания Михаилу Стефановичу
Обе эпистолы М. С. Рогову могут быть датированы приблизительно 40-ми
гг. XVII в. Первая содержит похвалы любомудрию адресата, в ней читается
акростих: МИХАИЛУ СТЕФАНОВИЧУ РАДОВАТИСЯ ПРИСНО ПЕТРУША САМСОНОВ ЧЕЛОМ БАЮ.
Второе послание - утешительное, оно написано в связи со смертью сына Рогова;
в его тексте также имеется акростих: МИХАИ<л> СТЕФАНоВИЧ НЕ СКОРБ<и> О ЧАДЕ
СВОЕМ.
Печатается по изд.: Панченко.- С. 263-264 (по рукописи ЦГАДА ф. 181,
No 250, л. 249-251 об.).
1 ...книгу, иже списа премудрый грек Максим.- Имеется в виду один из
рукописных сборников произведений Максима Грека (ок. 1470-1556), выдающегося
русского писателя и переводчика.
2 ...господь даде - той взят...- парафраз изречения "господь даст.
господь и отъяст" из библ. книги Иова.
3 ...их же любит господь, тех и наказует...- цитата из Послания
апостола Павла к Евреям (XII, 6).
Послание Фоме Стефановичу
Грамотка, писана сопротив написания, извитье лукавством "Грамотка"
представляет собой ответ на обличительное послание Фомы Стефановича, о
котором ничего не известно. Почтительный по тону акростих - ФОМЕ СтЕФАНОВИЧЮ
РАДОВАТИСЯ ПЕТРУШКА САМСОНОВ ЧЕЛОМ БИЁТ - резко диссонирует с содержанием
"грамотки".
Печатается по изд.: Панченко.- С. 265 (по рукописи ЦГАДА, ф. 181, No
250, л. 255-256 об.).
Послание Василию Иосифовичу
В послании Василию Иосифовичу, человеку близкому ко двору, выражена
просьба о заступничестве от лютых врагов, бывших когда-то "любезными
друзьями" поэта. Акростих: ВАСИЛИЮ ИОСИФОВИЧУ РАДОВАТИСЯ ПЕТРУША САМ<СОНОВ
ЧЕЛОМ БИЕТ>. Известно два списка памятника конца XVII в.: ЦГАДА, ф. 181, No
250, л. 252-253 и ГИМ, Муз. собр., No 1209, л. 253 об.- 254 об. Текст
печатается впервые, по гимовскому списку.
Послание Михаилу Федоровичу
Послание атрибутируется Самсонову условно: в единственной рукописи ГИМ
(собр. Е. Е. Барсова, No 4701, где на листах 21 об.- 22 читается это
произведение, его текст замыкает цикл самсоновских посланий. Оно адресовано
высокоименитому "другу" (акростих: МИХАИЛУ ФЕДОРОВИЧЮ...), в котором,
однако, не следует усматривать царя Михаила Федоровича, так как обращение к
царю требовало бы совсем иной этикетной формы.
Печатается впервые, по названной выше рукописи XVII в.
Послание Ивану Киприановичу
Как следует из послания, Иван Киприанович - один из бывших
"доброхотов" Самсонова, у коих он искал поддержки, просил вызволить его из
трудного положения. Послание содержит ряд смутных намеков, касающихся
биографии поэта. Так, можно понять, что главной причиной постигших его
невзгод сам он считал свою давнюю службу самозванцу - Лжедмитрию I.
Акростих: ПОЩАДИ ИВАН КИПРИАНОВИЧ ВЕЛИ БыТИ <П>ЕТРУШКА САМСОНОВ ЧЕЛОМ БИЕК.
Печатается по изд.: Панченко.- С. 266 (по рукописи ЦГАДА, ф. 181, No
250, л. 256 об.- 258).
1 ...еретик рострига Гришка.- Самсонов придерживается версии, что
Лжедмитрий I был беглым иеродьяконом Чудова монастыря, Григорием Отрепьевым.
2 ...треклятому Сатурнусу подклонишася.- Сатурн (бог времени), во имя
сохранения верховной власти пожиравший своих детей; в римской мифологии
отождествлен с греческим Кроносом.
Послание Григорию Евдокимовичу
Послание написано в духе практических наставлений юному ученику,
приготовляемому к государственной службе. Об адресате ничего не известно.
Акростих: ГРИГОРИЮ ЕвДОКИМОВИЧЮ РАДОВАТИСА ПЕТРУША САМСОНОВ ЧЕЛОМ БИЕТ.
Печатается по изд.: Панченко.- С. 267 (по рукописи ЦГАДА, ф. 181, No 250, л.
258-259 об.).
Послание Михаилу Игнатьевичу
Сведения о Михаиле Игнатьевиче пока ограничены теми замечаниями о нем,
какие прочитываются в послании. Это - почтенный отец семейства,
преуспевающий чиновник, состоящий при важной особе (возможно, при каком-то
митрополите или патриархе). Послание к нему составлено с сугубо практической
целью, на что указывает акростих: МИХАИЛУ ИГНАТИЕВИЧУ РАДОВАТИСЯ ВЕЛИ
ГОСПОДАР ПЕТРУШКЕ ДАТИ ЗАПАСЦУ КАК ТЕБЕ БОГ ИЗВЕСТИТ. Печатается по изд.:
Панченко. -С. 268-269 (по рукописи ГИМ, собр. Е. Е. Барсова, No 470, л.
19-21).
1 Инорога ли тя святости того добродетели уподобим...- Единорог -
мифическое животное с рогом во лбу. Согласно Физиологу и Азбуковникам,
символизировал силу и целомудрие (ср. также в Библии: Числа XXIII, 22;
Второзаконие XXXIII, 17; Иов XXXIX, 9-11); "духовным единорогом" именовался
Христос.
МИХАИЛ ИГНАТЬЕВИЧ
Ответ Петру Самсонову
На просьбу Самсонова о получении "запасца" Михаил Игнатьевич ответил
позитивно, сказав об этом в столь же изысканной - акростишной форме:
ПРИКАЗАЛ ДАТИ. Печатается по изд.: Панченко.- С. 269 (по рукописи ГИМ, собр.
Е. Е. Барсова, No 470, л. 21-21 об.).
1 ...мамоне...- богатству.